Sök:

Sökresultat:

1332 Uppsatser om Konkurrens pć elmarknaden - Sida 1 av 89

MarknadslÀget pÄ den nordiska elmarknaden : en analys av den nordiska prisomrÄdesproblematiken och den svenska elmarknaden

I Norden avreglerades elmarknaden under 1990-talet. För att skapa en effektiv marknad rÀcker det emellertid sÀllan med enbart avreglering. Ofta behövs Àven fler konkurrerande aktörer pÄ marknaden. Inom vissa branscher med exempelvis höga anlÀggningskostnader kan det dock vara svÄrt för potentiella konkurrenter att etablera sig. Ett sÀtt kan dÄ vara att öppna upp marknaden för internationell handel och pÄ sÄ sÀtt skapa konkurrens.

FrÄn reglering till konkurrens. En studie av organisationsförÀndringar inom fjÀrrvÀrmeaktörerna i Uppsala och VÀsterÄs.

I Sverige genomfördes en vÄg av avregleringar inom den offentliga sektorn under 1980- och 1990-talen och en av de marknader som avreglerades var elmarknaden 1996. Eftersom fjÀrrvÀrmeaktörer i mÄnga fall Àr vÀl integrerade med elaktörer pÄverkades de indirekt av avregleringen. I denna uppsats studeras organisationsförÀndringar som skett inom VÀsterÄs och Uppsalas fjÀrrvÀrmeaktörer, under tidsperioden kring avregleringen av elmarknaden. I uppsatsen analyseras hur de bÄda aktörerna har anpassat sig efter den nya situationen med ökad konkurrens och krav pÄ affÀrsmÀssighet, som uppstod i och med avregleringen och hur aktörerna motiverar sina organisationsförÀndringar. De slutsatser som kan dras Àr att bÄda aktörerna har förÀndrats pÄ ett likartat sÀtt, genom bolagisering, införande av marknadsavdelning och affÀrstyrning.

Vem konkurrerar om din elfaktura? : En studie om konkurrensstrategier mellan elhandelsföretagen.

Bakgrunden börjar med att ta upp den svenska elmarknadens historia dÀr Vattenfall har varit den dominerande aktören. Elmarknaden Àr sedan 1996 avreglerad, vilket innebar att elhandelssidan och produktionssidan Àr utsatt för konkurrens. Elmarknaden prÀglas av tre stora elhandelsföretag som har ungefÀr hÀlften av marknaden. De andra elhandelsföretagen mÄste nyttja strategier för att konkurrera mot de stora elhandelsföretagen samtidigt som konkurrensen möjligen Àr orÀttvis. Uppsatsens frÄgestÀllningar Àr: Hur ser konkurrensvillkoren ut pÄ elmarknaden? Vad har de olika elhandelsföretagen för konkurrensstrategier? Hur anvÀnder elhandelsföretagen sina konkurrensstrategier för att bemöta andra elhandelsföretag? Syftet Àr att jÀmföra likheter och skillnader mellan elhandelsföretagens strategier för att försöka förstÄ och diskutera vad detta beror pÄ.

Modellering av forwardkurvan pÄ den nordiska elmarknaden

I denna uppsats skapar vi en modell för forwardkurvan pÄ den nordiska elmarknaden. VÄrt mÄl Àr attskapa en modell som Àr lÀttanvÀnd och inte krÀver kunskaper om dynamiken hos elpriset. VÄr modellÀr baserad pÄ en modell av Benth, Koekebakker & Ollmar (2007) men justeras med avseende pÄ vÄrakrav om en lÀttanvÀnd modell. Vi validerar vÄr modell och nner att den har möjlighet att föutspÄpriset pÄ ett kvartlaskontrakt med en felmarginal pÄ 1.1 procent. Vi lyckas förutspÄ en sÀsongsvariationutan att specikt ange en funktion för sÀsongsvariationen..

Redogörelse av marknadsstyrka pÄ den svenska elmarknaden

Denna uppsats syfte Àr att förklara den svenska elmarknadens konkurrenssituation med Lerner index och Herfindahl index. Genom att estimera priselasticiteten med en ekonometrisk modell som logaritmerats kunde dess vÀrde skattas fram. Vidare har denna elasticitet anvÀnts för att skatta fram Lerner index. Avslutningsvis har ett Herfindahl index berÀknats för att mÀta marknadens koncentration. Resultatet frÄn empirin visar existens av marknadsstyrka pÄ elmarknaden och att den Àr oligopolistisk..

Avregleringen av den svenska el-marknaden : ? En struktur och prestationsanalys

År 1996 avreglerades den Svenska elmarknaden vilket innebar att elpriset övergick frĂ„n att vara reglerat till att bli konkurrensutsatt. I denna uppsats analyseras elmarknaden och dess förĂ€ndring i struktur och prisbildning sedan avregleringen. Detta görs genom en Structure-Conduct-Performance analys dĂ€r marknadsprestationen ses ha ett samband med marknadsstrukturen. Marknadsprestationen belyses nĂ€rmare genom en analys av konsument och producentöverskottet. VĂ„pr slutsats Ă€r att inga vĂ€lfĂ€rdsvinster har uppstĂ„tt till följd av avregleringen utan snarare tvĂ€rtom, och det verkar inte heller bli en mer konkurrenskraftig marknad i framtiden..

-En förÀndrad elmarknad- monopolisters strategiförÀndring vid avreglering

Den 1 januari 1996 infördes ett nytt regelverk pÄ den svenska elmarknaden. En marknad som sedan 1902 varit kontrollerad av staten avreglerades, och fri konkurrens för handel med elektricitet. Regeringen skriver i ett direktiv 2003 att ?den ökade konkurrensen och den nya regleringen pÄ elmarknaden har inneburit stora strukturförÀndringar?. Intresset vÀxte för hur dessa strukturförÀndringar pÄverkade aktörernas strategiska agerande.

Strategier för differentiering i marknadsföring pÄ den svenska elmarknaden : En kvalitativ studie om hur smÄ elhandelsbolag arbetar strategiskt för att skapa konkurrensfördelar

Den 1 januari 1996 avreglerades den svenska elmarknaden och konkurrens infördes vid handeln med el. MÄlet med avregleringen var att genom ökad konkurrens nÄ ett mer rationellt utnyttjande av resurserna och att tillförsÀkra kunderna flexibla leveransvillkor till lÀgsta möjliga priser. Avregleringen pÄ elmarknaden medförde inte bara att spelplanen öppnades för nya aktörer, utan den nya konkurrenssituationen Àndrade Àven spelets regler och förutsÀttningar. Beslut om produktion och pris flyttades i större grad över till aktörerna pÄ marknaden och beslut om hur man skulle tÀvla om kunder pÄ en marknad med konkurrens blev plötsligt viktiga för företagen pÄ marknaden. För att elhandelsbolagen skulle kunna bli framgÄngrika pÄ den  nya marknaden krÀvdes det att de positionerade sig och utvecklade konkurrens- och marknadsföringsstrategier.Beslut om konkurrens- och marknadsföringsstrategier pÄ elhandelsmarknaden görs mer komplext dÄ företagen arbetar med en homogen produkt pÄ en marknad som karaktÀriseras av lÄga marginaler, lÀttrörliga kunder och dÀr företagen har svÄrt att pÄverka produktens pris.

Utbudet pÄ den nordiska elmarknaden - en studie av hur utbudet bestÀms och kan förÀndras med utgÄngspunkt i mikroekonomisk teori

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur utbudet pÄ den nordiska elmarknaden bestÀms samt att se hur det Àr möjligt att förÀndra utbudet. Avvecklingen av kÀrnkraften Àr en central anledning till att utbudet mÄste förÀndras och forskning pÄ nya produktionssÀtt och effektivisering av befintliga pÄgÄr stÀndigt. Eftersom elanvÀndningen i Norden stÀndigt ökar och det Àr omöjligt enligt lag att bygga ut produktionssÀtt som kÀrnkraft och vattenkraft Àr utbudet pÄ elmarknaden ett aktuellt Àmne att undersöka.Uppsatsen gÄr igenom strukturen pÄ den nordiska elmarknaden och de viktigaste produktionssÀtten för att lÀsaren skall fÄ en överblick över hur situationen ser ut idag. Jag utreder ocksÄ den tillgÀngliga produktionskapaciteten och de problem som kan uppkomma i och med överföringen av el dÀr effektiviteten kan ökas. DÄ prissÀttningen Àr en direkt effekt av hur utbudet pÄ marknaden ser ut har jag valt att via mikroekonomiska modeller gÄ igenom denna process.

Byteskostnader pÄ den svenska elmarknaden

Byteskostnader Àr den kostnad som uppstÄr nÀr konsumenter som köpt en vara eller tjÀnst frÄn en leverantör byter till en konkurrerande leverantörs produkt. För en konsument innebÀr kostnaden reducerade incitament att byta leverantör av en vara eller tjÀnst. Syftet med denna uppsats Àr att estimera byteskostnader pÄ den svenska elmarknaden. Estimeringen av byteskostnaderna bygger pÄ elhandelbolagens marknadsandelar och priser/avgifter. Elhandelsbolagen som inkluderas för att berÀkna byteskostnaderna har begrÀnsats till de 15 största utifrÄn deras respektive marknadsandel, dÀr marknadsandelar avser antal kunder.

Den avreglerade elmarknaden: en studie om propositionens mÄluppfyllelse, sett ur ett konsumentperspektiv

Före 1996 var den svenska elmarknaden reglerad. För konsumenterna innebar regleringen att elenergin skulle upphandlas frÄn eldistributören pÄ bostadsorten. Elföretagen hade pÄ detta sÀtt ensamrÀtt pÄ ett visst omrÄde och konsumenterna hade ingen möjlighet att pÄverka elpriset. Den första januari 1996 avreglerades elmarknaden. Beslutet föregicks av en proposition frÄn regeringen dÀr mÄlen med avregleringen presenterades.

En gemensam nordisk slutkundsmarknad : Konsekvenser och vÀgval för aktörer pÄ en elmarknad under förÀndring.

Som ett led i en naturlig utveckling har de nordiska lĂ€nderna tillsammans beslutat sig för att minska barriĂ€rerna och harmonisera processer mellan lĂ€nderna och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt möjliggöra för en gemensam nordisk elmarknad. År 2008 pĂ„börjades arbete med harmoniseringen, vilken syftar till att möjliggöra för kunden att handla sin el frĂ„n samtliga nordiska lĂ€nder. Tillförlitliga elleveranser och effektiva och konkurrensmĂ€ssiga elpriser ska förĂ€ndra konkurrensbilden och elmarknaden ska anta ett mer marknadsanpassat utseende.  Syftet med den hĂ€r rapporten Ă€r att studera hur ett elföretag kommer att pĂ„verkas av utvecklingen mot en gemensam nordisk slutkundsmarknad. I ett första steg presenteras nulĂ€get pĂ„ den svenska elmarknaden, vartefter ett scenario har tagits fram, baserat pĂ„ förvĂ€ntade förĂ€ndringar pĂ„ elmarknaden. Scenariot syftar till att ge en överskĂ„dlig bild av elmarknaden Ă„r 2020, men har sin tyngdpunkt i arbetet med en gemensam nordisk slutkundsmarknad.

Cityhandlares uppfattningar om konkurrens? : Ett Choice Experiment

Syftet med denna studie Àr att mÀta och analysera detaljhandlares uppfattningar om konkurrenshot utifrÄn fyra olika hypotetiska valsituationer, ett Choice Experiment. Urvalsgruppen bestod av cityhandlare inom ett geografiskt definierat omrÄde i GÀvle stad i Sverige. Resultatet indikerar att cityhandlare uppfattar konkurrens mellan marknadsplatser i viss utstrÀckning. Dock indikerar resultatet att konkurrens uppfattas inom marknadsplatsen i högre utstrÀckning i jÀmförelse med konkurrens mellan marknadsplatser..

Konkurrens & stress : En kvalitativ studie om huruvida och pÄ vilka sÀtt universitetsstudenter upplever fenomenet konkurrens som en stressor

Syftet med följande studie Àr att undersöka huruvida universitetsstudenter finner fenomenet konkurrens stressande och isÄfall hur detta manifesteras i olika konkurrensprÀglade situationer. För att ta reda pÄ detta intervjuades 9 universitets-studenter nÄgonstans i Sverige dÀr de fick besvara 13 frÄgor om hur de upplevde konkurrens i sin essens, i utbildningen samt i arbetslivet. Det visade sig att studenterna ansÄg sig kunna uppleva en viss form och nivÄ av stress i samtliga konkurrenskategorier, men stressen var som mest framtrÀdande dÄ det gÀller att behöva tÀvla med sina medmÀnniskor, framförallt i arbetssökarprocessen. Det kan i och med följande studie bekrÀftas att konkurrens har en betydande, och oftast negativ, inverkan pÄ studenters mentala hÀlsa dÄ man uppgav att man i konkurrensprÀglade situationer kunde uppleva nervositet, oro, frustration och/ eller sjÀlvförakt..

All In - Den svenska nÀtspelsmarknaden: En kvantitativ studie av konkurrens och marknadsstruktur

Det svenska spelmonopolet har under de senaste Ären upplevt ökad konkurrens frÄn utlÀndska aktörer i form av nÀtspel. OmrÄdet aktualiseras ytterligare dÄ AB Svenska Spel ansökt om att fÄ bedriva nÀtkasino. Syftet med denna studie var att undersöka hur den svenska nÀtspelsmarknaden har utvecklats sedan de utlÀndska aktörerna intrÀtt och vilken effekt det haft pÄ AB Svenska Spel. Författarna till studien anvÀnde kvantitativ data för att studera hur koncentrerad marknaden Àr. Resultatanalysen ledde till slutsatsen att marknaden utvecklats till en kombination av bÄde Bertrandoligopol och monopolistisk konkurrens.

1 NĂ€sta sida ->